Wednesday, December 10, 2014

Prima carte romaneasca despre inot ....





PRIMA CARTE DE INOT ROMANEASCA

Este semnata de Antr. Emerit Mladin Octavian si regretatul Acad. Dr. Ioan Dragan....



Tiky Mladin, provine din 'scoala aradeana de inot' [de unde au mai aparut Zoli Hospodar/acum in USA, Yenci Virag, Gica Cociuban(+), Ionci Borza], un oras in care inotul era la mare pret. 
Pe Tiky l-am cunoscut in Ian 1953, cand am fost transferat de la 'U Cluj' la 'TD' Buc.; era imediat dupa Anul Nou, sectia de inot-polo, condusa de Emerick Freund,  era la munte, doar Tiky parca ’ma astepta’ ....; el m-o cazat si m-o pus in drepturi [inscrierea la Liceul ILCaragiale, dotare cu echipamentul adecvat, cazare la club, cartela la cantina clubului etc..]

Mereu Tiky a avut grija de mine, tot timpul si chiar atunci cand comunistii din club m-au dat afara din cauza 'originii nesanatoase'[fiu de avocat...], el a fost mereu langa mine - dar cel mai mult m-o ajutat atunci cand dupa 2 incercari esuate de a deveni student ICF ['originea nesanatoasa...] a treia oara s-o dus la Rectorul Ion Siclovan [si el aradean...] si ce-o fi vorbit ei..., la a treia incercare am fost si admis si inscris...[si celelalte erau doar cu 'admis' dar 'respins' la inscrierea de la Secretariat]; cred ca Tiky i-o promis lui 'Nea Shiky'[cum ii spunea studentii fostului fotbalist de la FC Carmen...], ca nu v-a avea probleme cu mine si, mai ales, am sa-i organizez o 'brigada artistica' [eu cantam pe clape, la pian, la acordeon] si asa o fost: am terminat cu cei mai multi de 10(zece) din an si Brigada l-am promovat in public pe... Dan Spataru!

Tiky, a fost si ’antrenor federal’...., tin minte cu ce bucurie m-a anuntat de acest eveniment, dar si el [parca si eu, tras la indigo...] n-a rezistat mai mult de 3-4 ani dar a reusit sa implimenteze lucruri moderne si reale in activiattea de pregatire sau in cea de planificare [era deja absolvent ICF]

Tiky este remarcabil prin rezultatele obtinute, apoi,  ca antrenor si ca, mai ales, a reusit sa-si convinga odraslele, pe Tzuca si Tzucu, sa devina performeuri de pret. Tiky acum sta retras si cu ani destui nu mai 'iese in larg'... dar sufletul lui mare, este acelas si bine ar fi sa nu fie uitat....
-----------
Pe Dr. Dragan, l-am intalnit prima data, in 1953, la Cab. Medical al bazinului Floreasca; era proaspat stagiar, plin de interes pt ce faceam noi si obligatoriu, saptamanal trebuia sa fim consultati; apoi evolutia sa frumoasa l-a adus pana la Directoratul INMS si membru al Academiei medicale... 

Cariera de medic sportiv l-a adus si in staful FINA/'Medical-Anti Dopping Commitee' si asa a fost premiat de FINA de 2 ori cu Colanul onorific de argint si apoi cu cel de aur. Toate aceste s-au intamplat inainte de venirea pe post de Director executiv al FINA al Prof. Cornel Marculescu [fost component al nationalei noastre de polo]; acesti doi romanii in fruntea stafului FINA, reprezinta o situatie atipica dar noi, aici in tzara, nu prea avem intentia de a folosi asemenea relatii ’sus-puse’, pacat.

Am avut mereu privilegiul de a fi apropiat ’doctorului’ si mereu problemele inotului le discutam, ca sfatuitor de pret [ tin minte cum umblam amandoi dupa audiente la diferiti sefi pt a obtine ceva mai multe fonduri pt. sustinere/ refacere sau pt plecari la pregatire de altitudine].
 
Acesti doi 'primasi' ai inotului nostru ar trebui sa fie omagiati si cunoscuti mai mult de noi, de cei tineri...
====================== 
De la Tiky am completat biblioteca personala cu aceste doua lucrari de mare valoare.... 














No comments:

Post a Comment