Saturday, March 7, 2015

Swimmingepdia - Cursuri gratuite online de invatare-perfectionare a inotului sportiv



Video matematica cu Proful online – profesor Ioan URSU
D.le Prof., Constat cu bucurie ca sunteti deja printre pretinii mei; am intalnit o relatare ds. activitatea dv. si m-am bucurat mai ales ca si eu, parintii mei, pana in 1973 am fost bacauani [am stat pe str. Bancii, vecin cu casa Bacovia] Eu ca antrenor de inot, acum pensionar la aproape 80 de ani, mai activez [mai ales in weekend, cand am lectii practice la bazinul Tenis Club din Buc.] dar ideie mi s-a parut execelenta versus dorinta mea de a-mi impartasi exeprienta in folosul altora.... Cum as putea proceda ca pe pagina mea [nici nu stiu cum sa-i mai zic ca nu-s atat de preceput...] "despre inot-swimmingpedia", sa lansez o asemenea activitate, evident gratuita si... online deci? Fiti amabil si scrieti-mi la email <scanave@yahoo.com. cateva idei care ar trebui sa le pun in practica, Va multumesc
==========
    [ LA BACAU L-AM AVUT PROF. PE DL. POSTOLACHE...., ANII '50] VA VOI MAI CAUTA, ACUM INCEP 'CERCETAREA'... O ZI BUNA
02/ INCEP A VA CUNAOSTE SITE-UL SI ACTIVITATEA....; ESTE F. REUSITA
03/ Stimate Domnule Profesor...,., {'la inot' cu matematica...., glumesc},
Ce parere aveti ds. asta... [cred ca pareri avem cu totii.., timpul ne omoara....]
Am conceput o formula [matematica...?] de testare a eficientei unui inotator sportiv de performanta. Inspiratia mi-a venit de la un aforism antic {'Festina lente'..., Suetonius/ 'Viata a 12 Caezari'/ 'Grabeste-te... incet'] si dela o cerinta, de bun simt, cunoacuta la inot : cine face miscarile grabit si 'zgarie' sau 'boxeza' apa nu va fi bun inotator - din contra, cine aluneca si nu se grabeste cu orice pret [este vb. ds. tehnica corecta] acela va avea primele reusite care apoi ele pot fi dezvoltate etc., adica ‘grabeste-te... incet’, parca se leaga de ceea ce facem noi in apa...
Astfel,
Am considerat, grosso-modo, corpul inotatorului ca o mica ambarcatiune, 'o nava' in miniatura si am “pozat” legile hidrodinamicei [adica formula Froude-Reynolds de calculare a Rezistentei opusa de apa la Viteza de inaintare ... fiind stiut ca, cresterea Vitezei se realizeaza in ‘progresie aritmetica’ fapt care determina o crestere a Rezistentei dar in ‘progresie geometrica’.., de aici si consecintele pregatirii asidue in companie unei tehnici eficiente [!] 
Deci, efortul depus este din ce in ce in mai mare, dar capacitatea biologica de a rezista la efort este perfectibila prin antrenament / din pacate si prin doping..., dpdv motric miscarile, tehnica trebuie sa fie eficienta si bineinteles ‘cea mai corecta’..

 Iata cum am gandit eu ca am putea evalua obiectiv eficienta{vezi Rev. EFS nr.3/1983+ nr. 2/87}.
In consecinta, am considerat ca la inot [sau chiar alte discipline sportive cu miscari ciclice] singurele elemente obiective care pot avea valori matematice sunt - TIMPUL {Viteza} si TEMPO-ul [Nr. de miscari] – ambele evaluate pe unitate de spatiu / in cazul inotului... o lungime de bazin, adica 50m. 
Aceste doua elemente [Timp/Tempo] sunt variabile iar spiritul sportiv, competitia face ca ele sa aibe sens descrescator [mai putine secunde, mai putine miscari]; pare fortat, dar, mai ales la incepatori sau la cei cu ‘trecut ‘ sportiv [Veteranii/Masters...], nefiind vorba de o ‘lupta pe viata sau moarte’ pentru un record ci dor pentru o justa autoapreciere..., cerinta de a inota corect si cu un tempo convenabil, se poate accepta.

In acest sens, initial, am considerat ca eficienta va fi data de un numar cat mai mic de secunde + un numar din ce in ce mai mic de miscari; astfel a rezultat prima forma a acestui rationament cu formula Timp+Tempo = Eficienta...; dar pt ca valoarea eficientei, luata ca nota [ca la scoala] era invers proportionala cu valoarea ei {suma rezultata era din ce in ce mai mica} am scazut suma dintr-o constanta si astfel am dar sens ’crescator’, mai obisnuit pentru copii sau tineri si am introdus, aleator, cifra 100 (K) {deci daca un inotator parcurgea odata 50 m., in 33 sec. cu 25 de miscari (=58 pct.) si alta data reusea 31“ cu 24 miscari(=55 pct.) valoarea noua nu arata corect o cresterre ci o scadere si nu era convingator,  pt cei neinitiait, ca lor le-a crescut eficienta; pt acest motiv, banal, am ales o Konstanta (100)}

Dar apoi, mi-am dat seama ca si aceasta valoare (K=100) ar putea fi inlocuita cu o alta constanta, care are intaietate, ea fiind  de ordin stric personal si cu  reala stabilitate timp. 

Asa am calculat  “Indicele Personal de Alunecare” (IPA) care reprezinta  corect biotipul uman aflat in apa [ am scazut din lungimea corpului asezat in pozitie tipica de inot(pluta ventrala cu bratele intinse inainte) ... suma Nr. de Kg. care si ele ar fi de dorit sa fie cat mai putine /obezii nu pot face performanta + Numarul dat de masurarea (ca la croitor) a circumferintei subaxilare { un corp ingust va determina o Rezistenta mai mica din partea apei}

Am comunicat si publicat acest material in Rev. EFS, revista noastra de specialitate, si am ‘oferit-o’ antrenorilor....; dar ea nu a avut succes si era normal – ‘cine sa mai stea sa numele si miscarile..?’, fapt care a facut ca acest concept sa ramana pur teoretic si incomod de-al folosi... 

DAR dupa cativa ani [1995] am gasit acelas mod de a gandi la americani, doar ca la ei formula de calcul nu era asa simpla {aduni mental secunde cu miscari si stii ce eficienta ai avut...}, la ei erau formule, tabele care obligau sportivul sa iasa din apa si sa faca urmarirea pe un perete unde erau afisate tabelele. Deci eu cred ca formula mea, conventionala, era mai fiabila decat ce au propus cei de peste Ocean, dar si ei s-au poticnit deoarece ‘NU ERA CINE SA NUMERE MISCARILE’....

Asa s-a intamplat ca in 2009..., cand eu deja trimisesem, prin email,  la foarte multa lume acest concept..., sa apara un mult dorit ceas de mana care putea numara si miscarile inotatorului !!! [ nu pot crede ca britanicii au ‘copiat’ ideia mea sau a americanilor, dar cred ca a fost o intamplare fericita si eu am fost bucuros / am cumaprat imediat un ceas POOL-MATE, asa se numeste produsul de la SWIMOVATE] si chiar am inceput sa-i fac publicitate, recomandandu-l antrenorilor si chiar sportivilor...

Inchei cu prepzentare formulei, in forma actuala. Ea se numeste , in romaneste, ‘Testarea eficientei biomecanice la inot’ {dar eu am preferat acronimul englezesc  BEST – ‘the Biomechanical Efficiency Swimming Test’, suna mai ‘best’....}, care este asa:

BEST = IPA – [TIMP+TEMPO] .....= puncte; la care IPA reprezinta = Lungimea totala a inotatorului intins in pozitie de plutire ventrala (L) – [Numarul de Kg. pe uscat (G) + Nr. de cm. ale Circumferintei subaxilare (Q)] ; [deci -IPA = L – [G+Q]

Domnule Profesor, daca ati reusit sa lecturati acest referat [poate neinteresant sau arid pt un ‘civil ca dv.’...?], am o mare rugaminte care tot incerc s-o cer la cei ca dv.,  dar nimeni nu mi-a raspuns frank pana acum: este acest concept o ‘tampenie’ sau chiar are o justificare cat de cat obiectiva ?

Nu am de gand sa fac din ‘verdictul’ dv., un argument cu care sa conving ‘lumea’..., vreau, simplu si doar la nivel personal, sa stiu daca am ‘gandit bine au ba’....?

Va multumesc,
Prof. Mircea Olaru , Buc, 0722476223 @= scanave@yahoo.com
===========================

No comments:

Post a Comment